PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 "POD TOPOLĄ" W BARLINKU
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Kącik logopedyczny

GODZINY PRACY LOGOPEDY

W ROKU SZKOLNYM  2023 /2024

PONIEDZIAŁEK: 11:00 – 15:00

WTOREK: 7:00 – 11:00

ŚRODA: 8:00 – 11:00 (I, IIITydzień Miesiąca)

lub

11:00 - 14:00 (II, IV Tydzień Miesiąca)

 

 

Mowa dziecka w wieku przedszkolnym:

   Mowa dziecka w wieku przedszkolnym nadal się doskonali, przedszkolaki coraz więcej rozumieją i coraz więcej mówią. Znają coraz więcej słów, tworzą zdania złożone, a wiele z nich ma piękną artykulację. Przedszkolaki potrafią opisywać przedmioty i zjawiska, mówić o swoich przeżyciach i doświadczeniach. Jednak nie wszystkie dzieci idące do przedszkola mają mowę rozwiniętą na takim poziomie. Między dziećmi występują różnice indywidualne w zakresie rozwoju mowy. Są dzieci, które potrzebują więcej czasu, aby nauczyć się dobrze mówić, co jest widoczne także w okresie przedszkolnym. Jeśli ich mowa jest rażąco różna od mowy innych dzieci, warto pójść z dzieckiem do logopedy.

   Prawidłowo rozwinięta mowa jest jednym z warunków osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Dzieci pięcioletnie używają ponad 2000 słów, radzą sobie z trudnymi artykulacyjnie wyrazami, takimi, które są długie i zawierają zbitki spółgłoskowe. Przedszkolaki potrafią żartować i tworzyć proste zagadki. Bawią się w proste gry słowne, swobodnie rozmawiają, zadają przy tym wiele pytań.

   Niestety nie wszystkie przedszkolaki tak mówią. Wiele dzieci ma problem z prawidłową artykulacją, czasami ich mowa jest niezrozumiała dla otoczenia. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy logopedycznej.

 

 

 

Proste sposoby na stymulowanie mowy dziecka:

  • Mów do dziecka już od pierwszych chwil jego życia.

  • Mówiąc do dziecka zwracaj uwagę na to, by widziało Twoją twarz. Rozmawiaj z dzieckiem, wciągaj w rozmowę, pytaj o zdanie. Nie wyręczaj dziecka, nie mów za niego, nie zgaduj jego potrzeb.

  • Bawcie się w wyliczanki i zabawy paluszkowe.

  •  Śpiewajcie piosenki i słuchajcie muzyki. Powtarzajcie proste wierszyki.

  • Grajcie na instrumentach.

  • Wykonajcie ćwiczenia oddechowe.

  • Naśladujcie odgłosy zwierząt i odgłosy otoczenia.

  • Ćwiczcie narządy artykulacyjne.

  • Ćwiczcie dłonie.

  • Czytajcie książki. 

 

 

Znaczenie słuchu w rozwoju mowy dziecka

            Rozwój mowy dziecka to skomplikowany proces, który zaczyna się już w okresie płodowym. Największy wpływ na rozwój mowy ma zmysł słuchu dziecka. Dziecko uczy się mówić przez naśladowanie słyszanych dźwięków mowy, a także poprzez kontrolę własnego głosu. Prawidłowo wykształcona funkcja słuchowa jest warunkiem prawidłowego rozwoju mowy.

 

Rozwój mowy u dziecka odbywa się etapami:

  1. Dziecko zaczyna gaworzyć – powtarzać usłyszane dźwięki – około 5. miesiąca życia.
  2. Z każdym miesiącem coraz lepiej rozumie słyszane słowa i coraz częściej je powtarza.
  3. Dziecko intencjonalnie wypowiada pierwsze słowa około pierwszego roku życia.
  4. Pierwsze zdania zaczyna tworzyć w wieku 2,5-3 lat.

Rozwój zmysłu słuchu, a zarazem umiejętności mowy dziecka najlepiej wspiera częste mówienie do dziecka. Matczyny język pełny prostoty dobieranych słów, dobitnej intonacji, jego wolne tempo, to bodziec, który sprzyja nabywaniu podstaw ojczystego języka. Czytaj dziecku książeczki, pokazuj ilustracje i opowiadaj o nich. Zapewnij maluchowi kontakt z rówieśnikami, to dobry sposób na poszerzenie zasobu słownictwa. 

Jeśli zaobserwujesz u dziecka słaby rozwój mowy zasięgnij porady specjalisty, może to bowiem oznaczać nieprawidłowości w rozwoju zmysłu słuchu. 

 

 

 

 

    Zakres obowiązków logopedy w przedszkolu :

  • Diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci poprzez przeprowadzenie przesiewowych badań mowy.
  • Prowadzenie zajęć logopedycznych z dziećmi u których wykryto nieprawidłowości komunikacji językowej.
  • Współpraca z rodzicami dzieci , którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu.
  • Konsultacje dla rodziców.

 

                                                                  

               Mowa jest niezwykle ważnym elementem życia ludzkiego. To dzięki niej poznajemy otaczający nas świat, porozumiewamy się z innymi, wyrażamy własne uczucia i myśli. Rozwój mowy dziecka ściśle łączy się z innymi dziedzinami rozwoju życia. Wywiera duży wpływ na kształtowanie się czynności umysłowych i przeżywanie stanów emocjonalnych. Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo dynamiczny i dlatego istotną kwestią jest jego właściwe stymulowanie i wspomaganie.

Mowa dziecka przedszkolnego to okres swoistej mowy dziecięcej. Na tym etapie rozwoju dziecko powinno mówić dużo i wyraźnie, rozumieć komunikaty innych osób,  wszystkie głoski powinny być mówione prawidłowo, wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym z zachowaną odpowiednią intonacją i płynnością. Ważne jest także odpowiednie układanie się języka w jamie ustnej podczas wymowy.

W wieku przedszkolnym intensywnie rozwija się mowa dziecka, dlatego ważne jest to, by właściwie i intensywnie stymulować jej prawidłowy rozwój. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu ćwiczeń artykulacyjnych, słuchowych i oddechowych które usprawniają narządy mowy, doskonalą umiejętność różnicowania dźwięków, bogacą słownictwo, wytwarzają nawyk oddychania nosem i działają stymulująco na wiele sfer rozwojowych dziecka. Ćwiczenia powinny być prowadzone w formie zabawowej, w sposób atrakcyjny dla dziecka i adekwatnie do jego poziomu rozwoju.

 

Przykładowe ćwiczenia artykulacyjne:

 

Ćwiczenia warg:

  • Balonik- nadymanie policzków, usta ściągnięte ( bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • Całuski- usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
  • Niejadek- usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • Zmęczony konik- parskanie wargami.
  • Rybka- powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte".

 

Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)

  • Konik jedzie na przejażdżkę- naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela- włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik- pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz - pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

 

Ćwiczenia żuchwy

  • Zamykanie i otwieranie domku- szerokie otwieranie ust, następnie zamykanie.
  • Grzebień - wysuwnie żuchwy i cofanie żuchwy.
  • Guma do żucia- żucie gumy lub naśladowanie.

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • Chory krasnoludek- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik- nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Śpioch- chrapanie na wdechu i wydechu.

 

 

Data dodania: 2017-01-12 21:29:02
Data edycji: 2024-02-11 10:25:45
Ilość wyświetleń: 1617

"Wszystkiego, co naprawdę warto wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu"

Robert Fulghum
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej