PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 "POD TOPOLĄ" W BARLINKU

Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Kącik logopedyczny

               

GODZINY PRACY LOGOPEDY

W ROKU SZKOLNYM  2022 /2023

PONIEDZIAŁEK: 11.00 – 14.00

WTOREK: 11.00 – 14.00

ŚRODA: 11.00 – 14.00

CZWARTEK: 11.00 – 14.00

GODZINA DOSTĘPNOŚCI:  II i IV PIĄTEK KAŻDEGO MIESIĄCA

 

 

 

    Zakres obowiązków logopedy w przedszkolu :

  • Diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci poprzez przeprowadzenie przesiewowych badań mowy.
  • Prowadzenie zajęć logopedycznych z dziećmi u których wykryto nieprawidłowości komunikacji językowej.
  • Współpraca z rodzicami dzieci , którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu.
  • Konsultacje dla rodziców.

 

                                                                  

               Mowa jest niezwykle ważnym elementem życia ludzkiego. To dzięki niej poznajemy otaczający nas świat, porozumiewamy się z innymi, wyrażamy własne uczucia i myśli. Rozwój mowy dziecka ściśle łączy się z innymi dziedzinami rozwoju życia. Wywiera duży wpływ na kształtowanie się czynności umysłowych i przeżywanie stanów emocjonalnych. Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo dynamiczny i dlatego istotną kwestią jest jego właściwe stymulowanie i wspomaganie.

Mowa dziecka przedszkolnego to okres swoistej mowy dziecięcej. Na tym etapie rozwoju dziecko powinno mówić dużo i wyraźnie, rozumieć komunikaty innych osób,  wszystkie głoski powinny być mówione prawidłowo, wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym z zachowaną odpowiednią intonacją i płynnością. Ważne jest także odpowiednie układanie się języka w jamie ustnej podczas wymowy.

W wieku przedszkolnym intensywnie rozwija się mowa dziecka, dlatego ważne jest to, by właściwie i intensywnie stymulować jej prawidłowy rozwój. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu ćwiczeń artykulacyjnych, słuchowych i oddechowych które usprawniają narządy mowy, doskonalą umiejętność różnicowania dźwięków, bogacą słownictwo, wytwarzają nawyk oddychania nosem i działają stymulująco na wiele sfer rozwojowych dziecka. Ćwiczenia powinny być prowadzone w formie zabawowej, w sposób atrakcyjny dla dziecka i adekwatnie do jego poziomu rozwoju.

 

Przykładowe ćwiczenia artykulacyjne:

 

Ćwiczenia warg:

  • Balonik- nadymanie policzków, usta ściągnięte ( bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
  • Całuski- usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
  • Niejadek- usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
  • Zmęczony konik- parskanie wargami.
  • Rybka- powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby "zamknięte".

 

Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja)

  • Konik jedzie na przejażdżkę- naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela- włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik- pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz - pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

 

Ćwiczenia żuchwy

  • Zamykanie i otwieranie domku- szerokie otwieranie ust, następnie zamykanie.
  • Grzebień - wysuwnie żuchwy i cofanie żuchwy.
  • Guma do żucia- żucie gumy lub naśladowanie.

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • Chory krasnoludek- kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Balonik- nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Śpioch- chrapanie na wdechu i wydechu.

 

 

Data dodania: 2017-01-12 21:29:02
Data edycji: 2022-11-12 11:55:25
Ilość wyświetleń: 485

"Wszystkiego, co naprawdę warto wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu"

Robert Fulghum
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej