PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 "POD TOPOLĄ" W BARLINKU
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

STYCZEŃ W GRUPIE CZYŚCIOSZKI

ROZWÓJ 3–LATKA
Wiek trzech lat jest uważany za okres pewnej równowagi wewnętrznej. Trzylatek jest
emocjonalnie spokojniejszy niż dwulatek. Tak jak niedawno dziecko nadużywało słowa
„nie”, teraz chętnie mówi „tak”. Lubi nie tylko brać, ale i dawać. Dzieli się nie tylko
przedmiotami, ale i doświadczeniami.
ROZWÓJ FIZYCZNY
Coraz lepsza sprawność fizyczna powoduje, że czynności dnia codziennego nie
nastręczają dziecku większych trudności. Najczęściej trzylatek umie już sprawnie zejść po
schodach. Potrafi sprawnie biegać, skakać, kopnąć mocno piłkę. Dlatego chętniej wykonuje
zadania, które przedtem go złościły, bo ujawniały własną bezradność. Trzylatek nie musi
całkiem samodzielnie się ubierać, warto jednak, by próbował. Nie powinno mu sprawiać
problemów założenie spodni, bluzki, majtek, piżamki, butów czy kurtki, ale nie musi jeszcze
umieć wiązać sznurówek czy zapinać guzików. Dlatego buty na rzepy i ubrania na zatrzaski
są dla trzylatka bardzo praktyczne. Dziecko w tym wieku powinno już samo jeść łyżką
i widelcem, pić z kubka. Potrafi już trzymać w dłoni kredkę jak osoba dorosła. Już wcześniej
nabyło umiejętności dopasowywania do siebie kształtów, układania klocków, prostych puzzli.
W rysunkach pojawiają się linie proste oraz koło, choć może to być figura niedokładnie
narysowana, niedomknięta, często poprzestaje na łuku lub spirali.
ROZWÓJ EMOCJONALNY
Emocje małych dzieci przejawiają się w sposób bardzo ekspresyjny ( żywe gesty,
ruchy, słowa, dźwięki). Emocje są krótkotrwałe, co jest związane ze stopniem dojrzałości
układu nerwowego. Stopniowo nabywana jest umiejętność obdarzania trwałym uczuciem
osoby opiekujące się. W wieku przedszkolnym obserwuje się rozwój uczuć wyższych –
intelektualnych, społecznych, moralnych, estetycznych. Pod koniec wieku przedszkolnego
dziecko nabywa umiejętność powściągania emocji.
Niektórzy psychologowie (A. Gesell) uważają, że u podłoża rozwoju emocjonalnego
leży rytm neurobiologiczny - zgodnie z nim w rozwoju przeplatają się stany równowagi ze
stanami zachwiania równowagi.
W wieku 3 lat dziecko wydaje się być pogodzone z otaczającym je światem, może
dlatego że osiągnęło stan równowagi wewnętrznej. Nie potrzebuje już bezpieczeństwa
rytuału, powtarzalności tych samych czynności każdego dnia. Trzylatek czuje się znacznie
bezpiecznej z samym sobą i z innymi. 2,5-latek był sztywny, nieustępliwy, dominujący
i żądający. Trzylatek jest na ogół ustępliwy. Nie wszystko i nie zawsze musi być zrobione
z jego wolą.
Ważne dla emocjonalnego rozwoju jest to, że właśnie trzylatek zaczyna używać
zaimków osobowych: „ja”, „mnie”. Cały czas umacnia swoje „ja”, walczy o swoją
autonomię, choć już spokojniej niż rok temu.
ROZWÓJ SPOŁECZNY
Trzylatek jest coraz bardziej otwarty na współpracę. Teraz chętniej nawiązuje
pierwsze znajomości, słowami próbuje wyrażać swoje emocje.
W coraz większym stopniu staje się członkiem społeczeństwa, potrzebuje grupy. Są jednak
trzylatki, które jeszcze nie są gotowe do pójścia do przedszkola. Niektórzy psychologowie
twierdzą, że dziecko w tym wieku nie powinno spędzać większości dnia poza domem.
Maluch w tym wieku bardzo tęskni za mamą.
Nowością w rozwoju społecznym jest to, że trzylatek zaczyna zawierać przyjaźnie, ale
jeszcze najczęściej bawi się indywidualnie. Inne dzieci traktuje przedmiotowo (tak jak
zabawki). Do rówieśnika zwracają się po to, by zabrać mu zabawkę, którą sam się chce
bawić. Zabawa polega na naśladowaniu innego dziecka. Może się zdarzyć, że na chwilę
podzieli się zabawką z innym dzieckiem, zrobi coś miłego dla innej osoby. Nie należy jednak
oczekiwać, że tak będzie postępować zawsze. Trzylatek jest bowiem dopiero na początku
nabywania umiejętności społecznych.
ROZWÓJ INTELEKTUALNY
W tym wieku wzrasta zasób słownictwa i sprawność językowa. Trzylatek jest
zainteresowany językiem. Chętnie komunikuje się z otoczeniem. Coraz płynniej się posługuje
mową i coraz lepiej jest rozumiany przez innych, choć ciągle jeszcze dziecko może mieć
jeszcze kłopoty w porozumiewaniu się z obcymi osobami. Rodzice go rozumieją, inne osoby
nie zawsze, bo trzylatek najczęściej nie mówi jeszcze wyraźnie.
Krótko po trzecich urodzinach dziecko nie potrafi jeszcze dobrze opowiadać zdarzeń.
Nie umie wyjaśnić tego, co widzi zgodnie z zasadami przyczynowości.
Odkrywa znaczenia takich słów jak: nowy, inny, niespodzianka, tajemnica, duży.
Prośby: „Pomóż”, „Mógłbyś?”, „Zgadnij”, motywują go do działania.
U trzylatka głoski miękkie: ś, ź, ć, dź powinny brzmieć dobrze i mogą zastępować
inne głoski, trudniejsze dla dziecka. Dziecko w wieku trzech lat może mówić „siafa” zamiast
„szafa”, „ziaba” zamiast „żaba”, „ciapka” zamiast „czapka”, „lyba” lub „iba” zamiast „ryba”,
również „siok” zamiast „sok”, ale powinno mówić „ciocia”, a nie „coca”, „zima” a nie
„zyma”.
Trzylatek jest w stanie nauczyć się krótkiego wierszyka, piosenki, skoncentrować się
na rysowaniu, malowaniu.
Ma słabą orientację w przestrzeni. Nadal słaba jest orientacja w czasie. Inaczej niż
dorośli przebiega orientacja w przestrzeni , co jest związane z rozwijaniem się dopiero tych
funkcji.
Lęki: Dominują lęki wizualne – potwory, czarownice, duże zwierzęta, ale też
ciemność, złodzieje, policjanci. Cały czas wieczorne wyjście rodziców.
ROZWÓJ 3,5-LATKA - PŁACZLIWY 3,5-LATEK
Połowa czwartego roku życia to czas dużej niepewności, nierównowagi a nawet
zaburzeń koordynacji. 3,5-latek raz jest nieśmiały, za chwilę zuchwały. Nieustannie szuka
potwierdzenia akceptacji i skupienia na nim uwagi. Z powodu rozchwiania emocjonalnego
nie czuje się komfortowo w sytuacjach społecznych. Trudno porozumieć się z kimś kto jest
zaborczy, skupiony za sobie i chwiejny emocjonalnie. 3,5-latek popada w emocjonalne
skrajności – w jednej chwili jest bardzo nieśmiały, w drugiej zuchwały do przesady.
ROZWÓJ FIZYCZNY
Zła koordynacja może objawić się w rozmaitych obszarach aktywności. Niektórych
dzieci dotyczy to w niewielkim, a nawet niezauważalnym stopniu, inne mają poważniejsze
problemy. Dziecko potyka się, przewraca, pojawia się lęk wysokości. 3,5-latek może zacząć
rysować cienką, drżącą linią, mieć problem z ułożeniem klocków, choć wcześniej z tymi
czynnościami świetnie sobie radził. Tymczasowo może pojawić się zez, ale zdarza się to
rzadko.
Kłopoty z koordynacją dotyczyć mogą także języka. Niektóre dzieci w tym wieku
zaczynają się jąkać.
Zwykle dziecko w tym wieku kontroluje i sygnalizuje potrzeby fizjologiczne i nie
potrzebuje już korzystać z pieluch (tak w dzień jak i w nocy).
ROZWÓJ EMOCJONALNY
3,5-latek ma silną potrzebę rozładowywania emocji, może pomagać w tym sobie
mruganiem powiekami, dłubaniem w nosie, przestępowaniem z nogi na nogę, ssaniem palca.
Potrafi być zazdrosny. Żąda wyłączności – chodzi tu zwłaszcza o relacje w rodzinie.
Właściwie nieustannie szuka potwierdzenia miłości i skupienia na nim uwagi. Pyta mamę
„Kochasz mnie?”, „Chyba już mnie nie kochasz!”. Często płacze z błahego powodu. Miewa
niewidzialnych przyjaciół. Dziecko wyraża poczucie braku bezpieczeństwa. Trzeba uważać,
by nie dopuścić, żeby musiał zwracać na siebie uwagę niegrzecznym zachowaniem.
Pod koniec tego roku życia maluch potrafi celowo zachować się dobrze lub źle. Jeśli
często jest krytykowany przez najbliższych, może uważać, że nie ma sensu sprawiać
rodzicom przyjemności, ponieważ oni i tak tego nie zauważą. Dlatego należy doceniać w
dziecku to, co pozytywne. Nie dopuścić, żeby musiał zwracać na siebie uwagę niegrzecznym
zachowaniem. Dobrze jest tłumaczyć o co nam chodzi. Raczej nie mówić: „Masz być
grzeczny” tylko dawać konkretne instrukcje („ Nie ciągnij pieska, bo go to boli”). Słowo
„nie”, mówić dla określenia jakiejś ogólnej zasady, np.: „Nie bije się nikogo”.
ROZWÓJ MOWY I ZDOLNOŚCI POZNAWCZYCH
Dziecko coraz więcej i wyraźnie mówi. To wiek, w którym przedszkolak śpiewa
pierwsze piosenki, mówi wierszyki, bierze udział w pierwszym przedstawieniu. Jednak
z powodów rozchwiania emocjonalnego może się na jakiś czas „zablokować”. Rodzice mogą
mieć wrażenie, że się nie rozwija. Tymczasem dziecko jest zbyt skupione na swoich
emocjach, by wkładać wysiłek w zdobywanie nowych umiejętności. Taki stan niepostrzeżenie
mija.
W tym czasie rozwija się wyobraźnia dziecka. Wyraża się to upodobaniem do
stwarzania sobie wyimaginowanego towarzystwa. 3,5-latek może mnóstwo energii wkładać
w zabawy i rozmowy z niewidzialnym „przyjacielem”. Bywa, że ktoś taki na dłużej gości
w rodzinie. Jest nieszkodliwy, jego obecność świadczy o rozwoju żywej wyobraźni oraz
fantazji dziecka, a nie dziwactwa, o które przyziemni dorośli mogą je podejrzewać. Bogata
wyobraźnia 3,5-latka może stać się źródłem jego lęków. Dziecko w tym wieku może bać się
niemal wszystkiego. Prawdziwego lub nie.
PODPOWIEDZI DLA RODZICÓW
Między trzecim a czwartym rokiem życia:
 Rozwijaj samodzielność
 Umożliwiaj zabawy ruchowe na placu zabaw
 Wprowadź drobne obowiązki
 Wprowadzaj zasady
 Nie ograniczaj samodzielności dziecka, poprzez ciągłe zakazy (częste upomnienia sprawią,
że dziecko zaprzestanie nowych prób odkrywania świata i stanie się bojaźliwe)
 Mów zawsze poprawnie,
 Nie naśladuj „dziecinnej” mowy swojego dziecka (mowa dorosłego ma być wzorem).
Oprac.: Elżbieta Wurst

Data dodania: 2024-01-19 08:43:24
Data edycji: 2024-01-19 09:41:19
Ilość wyświetleń: 109

"Wszystkiego, co naprawdę warto wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu"

Robert Fulghum
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej